Untitled Document
  Site İçi Arama  
 
Untitled Document

 

     
 

Çay insan vücudu üzerinde onarıcı, yenileyici, rahatlatıcı etkilere sahip, içimi lezzetli doğal bir ilaç gibidir. Uzmanların yaptıkları araştırmalar sonucunda kanıtlanan bu durum, bu özel içeceği, daha da özel bir konuma getirmektedir.
Ayrıca çay bitkisinden yalnızca çay elde etmek için değil, ilaç üretmek için de yararlanılır.

Damar sertliğini önlüyor...

Tıp dilinde arteroskleroz olarak adlandırılan damar sertliği hastalığında, atardamar duvarları esnekliğini yitirip sertleşmekte ve kan dolaşımında ortaya çıkan bozukluk, kalp krizi ve beyin kanamasına yol açmaktadır. Çayda bol miktarda bulunan ve “flavanoid” adı verilen antioksidanlar, vücuttaki LDL’nin (kötü kolesterol) oksidasyona uğramasını önleyerek olumsuz etkisini ortadan kaldırır. Hollanda’daki Wageningen Üniversitesi araştırmacılarından Dr. Johanna Geleinjse başkanlığındaki ekibin yaptığı araştırma, arteoskleroza yakalanma riskinin günde bir veya iki bardak çay içenlerde %46, dört bardak çay içenlerde %69 oranında azaldığını kanıtlamıştır. Yaklaşık 3500 kişi arasında yapılan araştırma, çayın koruyucu etkisinin, kadınlarda, erkeklerden daha fazla olduğunu ortaya koymasına karşın bunun nedenini açıklayamamıştır. Çayda bulunan organik maddeler, yüksek kan basıncını, yüksek kolestrolü ve damar sertliğini önlediği gibi, kalbin ritmini de güçlendirmektedir.


Kansere etkisi...

Edinburgh’daki Heriot-Watt Üniversitesi’yle Gıda Araştırma Enstitüsü’nün birlikte yaptıkları araştırma, çayın, genetik özellikleri belirleyen D-N-A’yı kontrol altında tuttuğunu gösteriyor. Bu da genlerin bozularak kanserli hücrelere dönüşmelerini önlüyor. Araştırmayı yürüten heyetin başındaki Biyokimyacı Michael Schweizer bunu şöyle açıklıyor: "Eğer DNA doğru bir şekilde kopyalanmazsa, yanlış ve bozuk DNA elde edersiniz bu da genlerin genel yapısında bir bozukluğa yolaçar. Bu bozukluklar da çeşitli kanserlere neden olur."

Araştırmacı Schweizer, yaptıkları testlerin DNA’nın bozulmasını önlemede çayın çok yararlı olduğunu gösterdiğini söylüyor. Uzman şöyle konuşuyor: "Çayın flavinoid denilen anti-oksidanlar açısından zengin olduğu öteden beri biliniyor. Bu madde de kanseri önleyici nitelik taşıyor. Kanser riskini azaltıyor." Araştırmacı Schweizer, çeşitli yiyecekler üzerinde çalıştıklarını ve sağlık açısından yararlarını değerlendirdiklerini söylüyor. Sonunda çayın en yararlı gıda olduğu ortaya çıkmış ayrıca kanseri önlemede ve var olan tümörlerin büyümelerine karşı etkili olduğu görülmüştür. kanser riskini azaltmak için, beslenme rejimlerine alınan yeşil çayın mide ve yemek borusu kanseri üzerinde çok olumlu sonuçlar verdiği kanıtlanmıştır.

Bunama ve Alzheimer'a karşı çay

Antioksidan özelliğinin keşfinin ardından, çayın şimdi de bunama ve Alzheimer gibi hastalıklara iyi geldiği belirtiliyor. İngiltere'deki Newcastle Üniversitesi'nden uzmanların yaptığı araştırmaya göre yeşil ve siyah çay, bunama ve Alzheimer gibi hastalıklara yol açan enzimlerin beyindeki faaliyetini durduran özelliklere sahip. Bulgulara göre çay, özellikle bunama ile mücadele için geliştirilen ilaçlarla benzer etkiyi yapıyor. Alzheimer hastalığı, beyinde 'asetilkolin' adlı kimyasalın azalması sonucu ortaya çıkıyor. Newcastle ekibi, laboratuvar deneylerinde, hem yeşil hem de siyah çayın bu kimyasalı devredışı bırakan bir enzimin faaliyetlerini durdurmasına yardımcı olduğunu belirledi. Ekip ayrıca, her iki çayın da Alzheimer hastalarının beyinlerindeki protein tortularında bulunan, başka bir enzimin faaliyetlerini de engellediğini söylüyor.

Londra Galler Üniversitesi bilim adamları tarafından yapılan bir araştırma, çayın içindeki etkin maddelerin, insanların konsantrasyonlarını arttırdığını ve öğrenme yetenekleri üzerinde olumlu etki yaptığını ortaya koymuştur. Araştırmacılara göre, kişinin ihtiyacı olan kafeini, çay dışında bir içecekten alması halinde etki aynı olmamaktadır. Uyanık kalmayı ve zihin açıklığını sağlayan çay yorgunluk ve depresyona iyi gelmektedir. Bit miligram kafeinden sonra, ön beyin kabuğunda düşünce akışı netleşir, birbiri ardına çağrışımlar olur ve yorgunluk unutulur. Ayrıca kafein, çayın idrar artırıcı etkisine de önemli ölçüde katkıda bulunur.

Solunum ve sindirim sistemine faydalı...

Çay; nezle, grip, bronşit gibi solunum sistemi hastalıklarına karşı yararlı olan, sindirim sistemini de rahatlatan bir içecek. Antiseptik olarak da kullanılmaktadır.

Güzelliğe destek, yorgunluğa çare...

Göz banyolarında kullanılan çay, göz çevresi şişkinlikleri, morarmalar, kanlanma ve yorgunluktan oluşan rahatsızlıklara iyi gelmektedir.

B vitamini deposu...

Sağlıklı bir metabolizma için gerekli olan B vitaminleri, besimlerin enerjiye çevrilmesi için önemlidir. Suda eriyen ve vücutta birikime neden olmayan B kompleks vitaminleri, çay ektsresinde bol miktarda bulunmaktadır.

Ağız sağlığına olumlu katkı...

Diş çürümelerine karşı bilinen en iyi madde floridtir. Çay, az sayıdaki florid kaynaklarından biridir. Bilim adamları, günde altı bardak içilen çayın, flor ihtiyacını karşılayarak ağızda plakların oluşmasını engellediğini, diş çürümelerini önlediği ve antiseptik olarak dişeti hastalıklarının tedavisinde kullanılabildiğini ortaya çıkardılar.

Önemli vitamin ve mineraller içerir...

Dünya literatüründe “tıbbi bitki olarak” kabul edilen çay, lezzetinin yanı sıra zengin vitamin ve mineraller içerir. Manganez, potasyum mineralleri, C ve E vitaminlerinin etkisini arttıran polifenoller bunlardan birkaçıdır. Sağlıklı bir yaşam için günde 2-5mg alınması gereken manganez, büyüme ve kemik gelişimi için önemlidir. Günde beş fincan çay içerek manganez ihtiyacının %45’ini karşılamak mümkündür. Bağışıklık sistemi ve doku yenilenmesinde önemli rol oynayan çay, vücudun direncini arttırır, metabolizmayı yeniler, kan yapar, hazmı kolaylaştırır ve susuzluğu giderir. Ayrıca çay, tek başına içildiğinde kilo yapmaz, bir fincanında yalnızca dört kalori vardır.

Diğer Faydalar

·  Çayın, vücuttaki zararlı maddeleri yok eder.
·  İshali durdurur.
·  Böbreklerin daha iyi ve düzenli çalışmasını sağlar.Çaydaki teobromin ve teofilin maddeleri de idrar sökücü özelliğe sahiptir.
·  İçerdiği mineral maddeler nedeniyle vücuttaki mineral madde dengesinin kurulmasında sudan çok daha etkilidir.
·  Çay banyoları, sıcak çay emdirilmiş temiz tülbent veya pamukla yapılan kompres ve pansumanlar, göz ve ciltteki bazı rahatsızlıkları giderir, dış derideki hemoroid memelerini küçülttüğü ve ağrıları dindirir.

ÇAY SAĞLIK TABLOSU

Çaydaki Bileşikler ve Miktarları

Biyolojik Etkileri

Polifenoller,  Kateşinler
ve Okside  Olmuş Türevleri
% 10~ 25 (Kuru Çay Yaprağında)

  • Kolesterol seviyesini ve kandaki LDL seviyesini düşürür
  • Kan basıncındaki  artışları  geciktirir
  • Kırmızı kan hücrelerinin pıhtılaşmasını geciktirir
  • Gıda alerjisini önler
  • Barsaklardaki sindirimi geliştirir ve kokuyu önler

Flavonollar
%06~ 07

  • Kan damarlarının bağışıklığını artırır
  • Kan basıncını düşürür
  • Kokuyu elimine eder



Kafein
% 2~ 4

  • Merkezi sinir sistemini uyarır
  • Ruhsal rahatlık verir
  • Kalbi güçlendirir
  • Astımı önler
  • Metabolik nispeti artırır

Bileşik Şekerler  (Glikositler)

  • Kan şekerinin yükselmesini önler (diyabete karşı)

C Vitamini
% 150~ 250 mg

  • Kan kanserini önler
  • Anti-karsinojeniktir

E Vitamini
% 25~ 70 mg

  • Anti-karsinojeniktir
  • Kısırlığı önler

Karoten
% 13~ 29 mg

  • Anti-karsinojeniktir
  • Bağışıklığı artırır

Sapon
Tahminen %01

  • Anti-karsinojeniktir
  • İltihaplanmayı önler

Florid
90~ 350 PPM

  • Diş çürüklerini önler

Çinko
30~ 75 PPM

  • Tadım hücrelerinin tat alma bozukluklarını önler
  • Deri iltihaplanmasını önler
  • Bağışıklık seviyesini düzenler

Selenyum
1,0~ 1,8 PPM

  • Anti-karsinojeniktir
    Kalp kaslarının bozulmalarını önler

Magnezyum Oksit
400~ 2000 PPM

  • Etil sindirimine yardım eder
 
     
 

Of - Uzungöl Devlet Karayolu Üzeri 3. Km. OF - TRABZON
Telefon : +90 462 771 56 33 - 771 37 91
Faks     : +90 462 771 37 92
e-posta : info@ozcay.com.tr

Tüm hakları
Koop. 'a aittir. © 2001-2010